Zoeken

Willekeurige foto

Egypt Ring

Deze website maakt deel uit van Egypt Ring.
This website is part of Egypt Ring.

Nubiëreis 2010 (Soedan en Egypte)
Dag 15 - 10-11 - Thuisreis PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag, 11 november 2010 12:53
5u30 gaat de wekker en luidt daarmee het sluitsuk van de reis in. Om 6u05 zit ik aan het ontbijt onder de te koude airco en om 7u10 zijn we als groep verzameld in de lobby. De reisgenoot die net als ik haar mesje in moest leveren, regelt via Samir, onze Egyptische reisagent, dat we die bij het verlaten van het hotel terug krijgen. Ruim op tijd zijn we op het vliegveld, waar het inchecken probleemloos verloopt.
Het is lang wachten voor vertrek en met 15 minuten vertraging stijgt het vliegtuig om 10u20 op. Helaas is het een krap en vol vliegtuig, dus de vlucht verloopt niet erg comfortabel, maar wel gladjes. We landen geheel volgens planning. Als ook de bagage heel snel arriveert is het einde van de reis ineens erg snel aangebroken. Iedereen neemt afscheid van elkaar en beloftes worden gemaakt of bevestigd. Mijn ouders hadden mij nog niet zo snel verwacht, dus kwamen pas na enkele minuten aanlopen.
Ironisch genoeg is de terugrit naar het huis van mijn ouders vanaf Schiphol een stuk lastiger dan de vlucht vanuit Cairo. Na een hoop bijkletsen en een overheerlijke maaltijd worden ik en mijn kat thuisgebracht.
En daarmee is de reis definitief afgelopen. Hoewel het Egypte deel van het programma echt wel leuk was, had het van mij best weggelaten mogen worden. Na het verlaten van Soedan had ik dan ook al vaak het gevoel dat de reis er al op zat. Ondanks, maar ook dankzij een aantal zaken zal ik met een goed gevoel terug denken aan deze reis en ben blij en opgelucht dat de meeste dingen goed verlopen zijn.
Laatst aangepast op zaterdag, 18 december 2010 23:26

Dag 14 - 9-11 - Cairo: Egyptisch Museum PDF Afdrukken E-mailadres
dinsdag, 09 november 2010 20:34

Mijn kamergenoot wekt me onbedoeld door zijn gestommel een half uur te vroeg (om 7u30), dus ik sta brak op, hoewel ik best goed geslapen heb.

De douche is in dit hotel erg lekker, dus ik neem het er van. Om 8u45 schuif ik aan bij het extreem uitgebreide ontbijt. Er is zoveel keus, dat ik bijna verdwaal tussen de etenswaren. Bestek en glazen zijn echter een stuk moeilijker te verkrijgen.

Enkele minuten later dan gepland, om 9u40, lopen we met z'n allen de 15 minuutjes naar het Egyptisch Museum. Een enorme toeristenmenigte wacht ons daar op. Het lijkt of het aantal bezoekers ieder jaar toeneemt. Met alle gevolgen van dien. Enige vorm van sfeer die dit prachtige, oude museum ooit had is nu echt verdwenen en ieder voorwerp dat in handbereik staat zonder glas ertussen slijt langzaam maar zeker af door het aanraken van miljoenen mensenhanden. Ook het museum zelf is wanhopig aan restauratie toe. Gelukkig wordt aan dit laatste het laatste jaar hard gewerkt. Verschillende secties zijn afgesloten en achter de schermen (letterlijk) wordt op z'n Egyptisch driftig geschilderd en gerepareerd. Opvallend is dat de schermen rijkelijk voorzien zijn van een Nederlandse uitleg voor de werkzaamheden.

Laatst aangepast op zondag, 30 januari 2011 14:10

Dag 13 - 8-11 - Aswan: Philae & Caïro:Oud Caïro PDF Afdrukken E-mailadres
dinsdag, 09 november 2010 15:04

De dag begint ook vandaag weer erg vroeg; hoewel vandaag nog vroeger dan gepland. De bedoeling is om 5u00 op te staan en de koffers om 5u15 buiten de deur te zetten zodat die verzameld kunnen worden. Maar omdat 15 minuten uiteraard veel te weinig tijd is voor 2 man om te douchen, aan te kleden en in te pakken, besluiten mijn kamergenoot en ik om om 4u30 op te staan. Uiteindelijk wordt het 4u15, omdat mijn kamergenoot zich in de tijd vergist had. Het begin van een hele lange dag. Terwijl ik dit typ (in het hotel in Cairo) is het 23u35 en een heel raar idee dag we vanmorgen nog in Aboe Simbel waren.

Door de tijdsverwarring hebben we ruim de tijd om een uitgebreid ontbijt te nemen. Dat is maar goed ook, want tijd voor een lunch is er niet. Het ontschepen verloopt vlotjes, maar de bus naar het vliegveld laat lang op zich wachten. Gelukkig zijn we wel op tijd. Het vliegveld heeft maar één gate, dus dat is makkelijk. Om 7u36 vertrekt het vliegtuig: keurig op tijd. De vlucht zou 3 kwartier duren, maar na een kwartier zetten we de daling al in, dus komen we ruim 10 minuten te vroeg aan. De kortste vlucht die ik ooit gemaakt heb!

Dag 12 - 7-11 - Cruise: New Amada, Qasr Ibrim & Aboe Simbel PDF Afdrukken E-mailadres
maandag, 08 november 2010 17:55

Vandaag staan we om 5u30 op na een prima nachtrust. Om 7u00 stappen we in het bootje dat ons naar New Amada brengt. Dat is een minuut of 10 varen. Allereerst bezoeken we de tempel van Amada, een prachtige tempel uit de tijd van Amenhotep II en Toetmoses IV. Veel kleuren zijn bewaard gebleven, dus dit bezoek is een feest voor het oog. Ook in het rotstempeltje ernaast, afkomstig uit Derr, zijn vele prachtig gekleurde reliëfs bewaard gebleven, hoewel je dit vanaf de buitenkant helemaal niet zou verwachten. De façade van dit tempeltje doet namelijk nogal Spartaans en saai aan. Tot slot bekijken we het kleine, maar leuke graf van Pennoet, een Nubiër die zijn graf liet aanleggen op een klassiek Thebaanse wijze; iets wat je niet zou verwachten in deze streek en van een man met zo'n afkomst. Halverwege ons bezoek aan dit graf worden we gemaand terug te keren naar de boot, want er wordt op ons gewacht. Toch ligt de boot niet klaar als we bij de oever aankomen.

Laatst aangepast op dinsdag, 09 november 2010 15:16

Dag 11 - 6-11 - Cruise: New Sebua PDF Afdrukken E-mailadres
maandag, 08 november 2010 17:54

We hebben de luxe uit te kunnen slapen. Het ontbijtbuffet wordt tot 9u00 geserveerd. Niet lang daarna volgt het lange ontspannen tot de volgende 'activiteit', de cocktaildrinks van 10u00, om het oversteken van de Kreeftskeerkring te vieren. Die viering neemt om onbekende redenen nooit plaats, maar we krijgen wel een klein drankje geserveerd. Het is zalig in de zon, maar na een uurtje houd ik het veiligheidshalve even voor gezien.

Opmerkelijk genoeg is niemand tijdens het Soedan deel van de reis ziek geworden. Niemand heeft darmklachten of diarree opgelopen, op wat gerommel in de buikstreek na. Ook ik, die hier normaal heel gevoelig voor is, heb nergens last van gehad. Ironisch genoeg tot vandaag. Uitgerekend hier, op dit luxe cruiseschip, begint de diarree een rol te spelen. Maar gelukkig voel ik me er niet ziek bij.

Dag 10 - 5-11- Aswan: Nubisch Museum & Kalabsha PDF Afdrukken E-mailadres
maandag, 08 november 2010 17:53

Wanneer we om 4u00 bij de gate staan, moeten we de helft van onze waterflesjes inleveren, Hier lijkt volkomen willekeurig mee om te worden gegaan, want ik moet 2 van de 3 flesjes inleveren en een reisgenoot 0  van de 4. Andere vloeistoffen in de bagage worden volkomen genegeerd.

Om 4u55 vertrekt het vliegtuig en maakt na een korte vlucht een vroege, maar ruwe landing in Aswan. De bagage die direct vanuit Khartoem zou worden doorgestuurd lijkt aanvankelijk nergens te bekennen. Pas na een tijd wachten bereikte ons het verlossende woord dat we de koffers en tassen konden vinden in een afgelegen aankomsthal. Een touringcar brengt ons op dit vroege uur (ca. 7u00) naar een resorthotel vlakbij het Nubisch Museum. Hier drinken we we een kop koffie en thee tot het museum om 9u00 opengaat. Iets later staan wij binnen. Sommigen moeten nog even in de bus zijn, vooral toen bleek dat fotografie vandaag was toegestaan in het museum! De chauffeur van de bus lijkt aanvankelijk echter onvindbaar, tot bleek dat hij in de bus lag te slapen. Ik bezoek eerst de tijdelijke tentoonstelling met petrogliefen (rotsinscripties uit de prehistorie) en snel door naar de prachtige permanente tentoonstelling. Ik vergeet een reserve accu voor mijn camera mee te nemen en de huidige accu is bijna op, dus nog sneller dan normaal sjees ik door het museum. In het museum zijn niet alleen vondsten uit Egypte, maar ook uit Soedan te zien. En niet alleen uit de Faraonische cultuur, maar ook de Koesjitische, de Napataanse, de Meroïtische en de recente Nubische culturen. Al met al een prachtig en divers museum. Daarna vlug naar buiten om ook de voorwerpen in de tuin van het museum te bekijken, waaronder de fascinerende steencirkel uit Napta Playa, het 'Stonehenge van Egypte', zij het zeer veel kleiner en vele malen ouder. Net als ik mijn een na laatste foto wil neme begeeft de accu het. Maar goed, ik kom hier zeker nog wel eens terug.

Laatst aangepast op zondag, 14 november 2010 23:02

Dag 9 - 4-11 - Khartoem & Omdoerman PDF Afdrukken E-mailadres
maandag, 08 november 2010 17:44

Zoals gezegd mochten we vandaag extreem lang uitslapen. Toch waren mijn kamergenoot en ik om 8u30 op. Eenmaal bij de ontbijtzaal aangekomen zaten de meesten daar al te eten. Iets over 11u10 vertrekken 17 reisgenoten, waaronder ikzelf, naar het Etnografisch Museum van Khartoem. Dat is groter dan we hadden verwacht, maar zijn in 15-20 minuten toch wel uitgekeken. Te zien zijn een aantal voorwerpen en replica's van tenten en kamelententen, klederdrachten en wapens uit heel Soedan. Leuk om een keer te zien, maar dat is het dan ook wel. Het huis van de Khalifa in Omdoerman wordt hierna bezocht. De Khalifa was de heerser van Soedan nadat de Mahdi de Britten verslagen had in een bloederige strijd. Eveneens leuk om eens te zien, maar dat is het dan ook wel. Het graf van de Mahdi ligt er pal naast, maar is helaas ontoegankelijk vandaag, dus hier zijn we snel klaar. Het graf is trouwens toch een replica, nadat het origineel in oorlogsgeweld is verloren gegaan.