Zoeken

• Categorie: Dag 2, 10 juni: Kharga
  • Commentaren: 0

Egypt Ring

Deze website maakt deel uit van Egypt Ring.
This website is part of Egypt Ring.

Frankrijk zomer 2010
Dag 7 - 28-8 - Museé Georges Labit PDF Afdrukken E-mailadres
zaterdag, 28 augustus 2010 21:07

Het is waarschijnlijk te wijten aan de hoge temperaturen, maar toch vooral het slechte bed, dat ik erg slecht geslapen heb. Niet alleen kun je elke veer in het matras in je rug voelen steken, maar het bed is ook nog eens zo kort, dat mijn voeten er een flink stuk uitstaken! Heb ik een Hobbit-kamer in herberg The Prancing Pony geboekt, was mijn eerste gedachte. Toen ik de volgende ochtend de douche in stapte, werd die gedachte nog eens bevestigd. Het douchegordijn hangt zo laag dat je er noodgedwongen op moet staan en ik er ruimschoots overheen kon kijken. Als of dat nog niet genoeg was bleek de doucheslang zo kort dat ik aanzienlijk moest bukken om mijn hoofd er onder te krijgen. Als sluitstuk bleek het douchegelpompje slechts een druppel per keer te geven en bovendien na 3 pompjes kapot.
Het beloofde een aardige pechdag te worden.

Dag 6 - 27-8 - Museé Calvet Avignon PDF Afdrukken E-mailadres
zaterdag, 28 augustus 2010 16:50

De nachtrust, opstaan en uitchecken verlopen zonder problemen. Maar als ik buiten stap, voltrekt zich toch iets onverwachts voor mijn ogen: het regent! Terwijl het de afgelopen 2 dagen stralend zonnig weer is geweest. En natuurlijk was dit de eerste keer dat ik mijn paraplu niet in de aanslag had. Gelukkig regende het niet hard en door de warmte werd je eigenlijk nauwelijks nat.

De trein vertrok wederom stipt op tijd en ik ben verbaasd dat mijn coupe zo goed als leeg is. Bij zo’n reguliere (stop)trein had ik dat niet verwacht. Ook op de tussenstations stapte maar nauwelijks mensen in of uit. Het maakte de rit wat saai, maar wel heerlijk rustig. En aan het schitterende, steeds bergachtiger wordende landschap heeft een mens genoeg afleiding. Met slechts 3 minuten vertraging rolt de trein om 12:00 precies het station Avignon Centre binnen.

Dag 5 - 26-8 - Museé Gallo-Romain Lyon PDF Afdrukken E-mailadres
donderdag, 26 augustus 2010 20:22
Erg laat gaan slapen voorkwam niet dat ik de volgende ochtend om een uur of 8 al weer wakker was.
Het bad was prima, maar opmerkelijk genoeg kan de vloerbedekking in de slaapkamer er zelfs nu nog, een slordige 12 uur later, nog steeds van nagenieten. Blijkbaar zit er ergens een groot lek in of onder de badkuip, want het water wist zich in mum van tijd te verspreiden door de muur naar de slaapkamer.

Ongehoord laat (ca. 10:00 uur) verlaat ik het hotel en scoor onderweg een ontbijt die ik in de schaduw van een prachtige kerk naar binnen werk. In een marché stel ik alvast een lunch samen. Dan goed en wel op weg naar Museé Gallo-Romains voor wat relatief jonge oudheden (Egyptische oudheden gewend zijnde). Geheel tegen mijn gewoonte in ging ik met alleen een vage indicatie van de ligging in mijn hoofd op zoek naar het museum. Dat is dan ook de reden dat ik een flinke omweg gemaakt heb, waarbij ik een behoorlijke klim moest maken in een loeihete zon. Het liep tegen het middaguur en het kwik steeg tot zeker 35 graden. Niettemin een hele aardige wandeling, gezegend met prachtige uitzichten over de Rhône en de Saône.

Dag 4 - 25-8 - Museé des Beaux-Arts Lyon PDF Afdrukken E-mailadres
woensdag, 25 augustus 2010 21:42

Na een uitstekende nachtrust wordt ik bijzonder uitgerust wakker. De koorts is gezakt en al wat rest is een hoop gesnotter. Het ontbijt smaakt me goed en hoewel het even zoeken was, ben ik in no time en ruim op tijd met de metro op station Gare de Lyon. De trein komt en vertrekt keurig op tijd. In mijn comfortabele eerste klas stoel geniet ik van het voorbij flitsende landschap en de steeds blauwer wordende lucht. Voor ik het goed en wel door heb, ben ik al in Lyon (slechts 2 uur reizen vanaf Parijs!). Als de trein tot stilstand komt, zie ik dat dit wederom exact op tijd is. Geen geringe prestatie over zo’n afstand. Het weer in Lyon is uitbundig zonnig en met 28 graden heerlijk vertoeven (bij sommigen onder u zal dit wellicht een verbaasde reactie oproepen, maar sinds afgelopen winter ben ik het warme zonnetje steeds beter gaan waarderen!).

Laatst aangepast op woensdag, 25 augustus 2010 21:45

Dag 3 - 24-8 - Museé Rodin en Eiffeltoren PDF Afdrukken E-mailadres
dinsdag, 24 augustus 2010 20:00

Ik vergat gisteren nog te vertellen hoeveel foto’s ik genomen heb in het Louvre. Laat ik het zo zeggen: toen ik aan het eind van de middag buiten stapte was ik 3 lege accu’s en zo’n 800 foto’s rijker.

Van mijn poging uit te slapen komt niets terecht, want de rap ontwikkelende verkoudheid houdt me wakker. De tweede nacht slecht slapen. Nadat ik me uitermate rustig voorbereid heb op de dag, besluit ik het hotelontbijt te proberen. Dat viel niet tegen. Jammer was wel dat de peuter van een jong, Frans stel er een sport van maakte om vrijwel alle servies, servetten en bestek in het piepkleine restaurantje aan te raken en op te niesen. Het stel maakte zich er echter niet druk om.

Laatst aangepast op dinsdag, 24 augustus 2010 20:11

Dag 2 - 23-8 - Louvre(2) PDF Afdrukken E-mailadres
maandag, 23 augustus 2010 20:16

Of het de beginnende verkoudheid, de vreemde omgeving, de hitte of de vermoeidheid was weet ik niet, maar ik heb afgelopen nacht slecht geslapen. Ik was dan ook voor de wekker op.
Gedurende de nacht was het erg warm (kan Egypte maar nauwelijks aan tippen!), maar vandaag belooft het een stuk koeler te worden. Het heeft vandaag dan ook regelmatig geregend.
Het dure, doch karige hotelontbijt laat ik links liggen en als ik naar buiten stap, ga ik eerst op zoek naar een boulangerie o.i.d. Die vind ik niet, maar wel een klein zaakje waar ze allerlei ontbijtwaren verkopen. Ik scoor een croissant, een scone, een bekertje met verdraait lekkere yoghurt en een leuk (Engelstalig) praatje met de caissière, die zelf net terug blijkt van vakantie.

Laatst aangepast op maandag, 23 augustus 2010 20:28

Dag 1 - 22-8 - Heenreis en Louvre PDF Afdrukken E-mailadres
zondag, 22 augustus 2010 20:46

Een saluut aan mijn wekkerparanoia! Ik had mijn wekker per ongeluk een uur te laat ingesteld, om 7:30 uur. Dus toen ik om 6:40 voor de zoveelste keer wakker werd en voor de zoveelste keer op de wekker keek, zat ik meteen rechtop in bed. Ondanks dat ik uiteindelijk dus maar 10 minuten later was, moest ik redelijk haasten naar de trein, waar ik precies op tijd aankwam.

De Thalys had bij aankomst op Rotterdam al vertraging, maar nog geen 10 minuten na vertrek bleek het beveiligingssysteem langs het spoor defect, dus stond me nog een lange vertraging in het vooruitzicht. Gelukkig had ik geen aansluiting om te missen. Enkel het Louvre.