Zoeken

Willekeurige foto

Egypt Ring

Deze website maakt deel uit van Egypt Ring.
This website is part of Egypt Ring.
Egypt Ring
 
 
Egyptereis voorjaar 2011
Dag 13 - 15-05 - Thuisreis PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Bjorn Koopmans   
zondag, 15 mei 2011 21:25

Volgens onze gastheer gisteravond zouden we vandaag om ca. 4u00 arriveren, maar dat geloofden wij al niet echt. Zeker niet nadat hij beweerde dat station el-Giza dichterbij het vliegveld ligt dan Ramses station. Van dat laatste was hij behoorlijk zeker, want hij woont immers zelf in Cairo. Vanmorgen moest hij toch toegeven dat ik gelijk had, ook al bracht hij het heel anders. Hij zou het ontbijt 20 minuten voor aankomst serveren, dus waren wij er 3u40 helemaal klaar voor. Natuurlijk kwam het ontbijt pas rond 4u45. Ook van het ontbijt moet men zich niet veel voorstellen. Feitelijk hebben we alleen de 2 kleine stukjes cake en het kopje thee op. De rest leek niet eetbaar. Als we el-Giza station uitrijden, maken we ons klaar om uit te stappen. We worden door onze gastheer gesommeerd alvast naar het balkon te lopen, waar een heleboel kisten en zakken staan opgestapeld. Daarnaast moeten er continue personeelsleden door. Niet erg handig dus. Terwijl de trein nog rijd wordt de deur geopend en als de trein bijna stil staat stappen we uit. Het is stipt 5u30 en we zijn weer terug in Cairo! Op het perron worden we onmiddellijk aangevallen door een stel taxichauffeurs, die we afhouden. We hebben geen behoefte aan deze opdringerigheid. Met al ons hebben en houden lopen we het Ramses station uit, terwijl één hardnekkige chauffeur ons blijft lastigvallen. We zetten hem betaald door de eerste de beste andere taxi te nemen. Die brengt ons zonder problemen en in zeer korte tijd (het is immers nog erg vroeg) naar Cairo Airport, terminal 3. Het inchecken verloopt wat rommelig, omdat we iedere keer naar een andere balie gestuurd worden. Een mannetje vraagt zelfs bakshees omdat hij 20m met ons meeliep, zonder iets te doen. Eenmaal ingecheckt hebben we nog ruim 2 uur tijd om te doden. Dat doen we door wat te drinken en rond te lopen. De gate opent op tijd, maar het vliegtuig vertrekt met een klein half uur vertraging, vanwege filevorming op de startbaan. De vlucht zelf verloopt soepel en we landen keurig op tijd. De treinen in Nederland hebben (zoals gebruikelijk) de nodige problemen, maar voor het diner zijn we beide weer thuis.

Het was een geweldige reis. Avontuurlijk, gezellig, leerzaam, enerverend, confronterend en nuttig. Maar toch vooral leuk. Ondanks dat we alles zelf hebben moeten regelen hebben we in 12 dagen tijd meer gezien en gedaan dan in welke reis dan ook. Plannen zijn al in de maak voor een vervolg in juni 2012, insh'allah!

Laatst aangepast op donderdag, 02 juni 2011 21:51
 
Dag 12 - 14-05 - Karnak PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Bjorn Koopmans   
zondag, 15 mei 2011 21:04

Ook op deze laatste dag gunnen we onszelf uit te slapen en ontmoeten elkaar om 8u00 voor het ontbijt. Na het ontbijt betalen we onze hotelrekening. Behalve dat het even lijkt alsof niemand weet hoe het creditcardapparaat werkt, verloopt het afrekenen soepel. Wel wijzen we ze nog op het feit dat ze de fietsen van gisteren vergeten waren mee te rekenen. Het is ongeveer 9u30 als we het pontje naar de oostoever nemen en richting het kantoor van EgyptAir lopen. Sandra had vernomen dat het nodig was onze vlucht te herbevestigen, maar zoals ik al wist bleek dit niet nodig volgens de uiterst vriendelijke man van EgyptAir. Nu dit zeker is, lopen we naar het begin van de sfinxenlaan. In alle eerlijkheid moet gezegd worden dat we allebei erg moe zijn en een beetje 'verzadigd' van Egypte. Het kost ons dan ook steeds meer energie en irritatie om de vele taxichauffeurs en koetsenmenners van ons af te slaan. Het valt niet mee om vriendelijk te blijven als je na 3 keer weigeren nog steeds niet van zo'n persoon af komt. We lopen zo goed en zo kwaad als het kan vanaf de Luxortempel naar de Karnaktempel langs de sfinxenlaan die nog steeds niet helemaal opgegraven is en al helemaal niet opengesteld is, in tegenstelling tot wat Zahi Hawass beweert. Niettemin valt er best nogal wat te zien vanaf de zijlijn.

Als we Karnak bereiken moeten we een aardig eind omlopen voor de ticketoffice. In het nieuwe visitorcenter staat een hele aardige maquette, hoewel er niet bij staat welke bouwfase het weergeeft. Aan het immense tempelcomplex van Karnak is immers duizenden jaren gebouwd, verbouwd, afgebroken en herbouwd.

Laatst aangepast op donderdag, 02 juni 2011 21:47
 
Dag 11 - 13-05 - Deir el-Medina, wandeling over Qurn heuvel, Dal der Koningen, Carter's House PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Bjorn Koopmans   
vrijdag, 13 mei 2011 22:58

Vandaag mogen we van onszelf uitslapen tot maar liefst 8u00. Toch ben ik al rond 5u00 wakker en besluit rond 6u00 op te staan en lekker even te lezen op het balkonnetje, waar ik uiteraard toch nog even indut.

In tegenstelling tot gisteren gaat vandaag het ontbijt probleemloos. Vanaf het dak bekijken we geïntrigeerd hoe men hier het vuilnis ophaalt. Vuilnisbakken zijn in feite grote, open containers ergens op straat. Men komt aanrijden met een pickup truck vol afval, waar een man of 4 op zit. Ze stoppen op een meter of 3 afstand van de container, springen van de truck af en spreiden een grote, vieze doek op straat voor de container. Vervolgens kieperen ze de container om over de doek, vouwen de hoeken samen en tillen het geheel de laadbak op. Dat herhaalt zich tot de meeste troep in de truck ligt. Tot slot wordt de container rechtgezet en rijdt het gezelschap weer verder.

Laatst aangepast op donderdag, 02 juni 2011 21:36
 
Dag 10 - 12-05 - Shanhur, Qus, Qift, el-Qa'la PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Bjorn Koopmans   
donderdag, 12 mei 2011 21:40

Na een heerlijke, doch wederom vrij korte nachtrust sta ik om 6u15 op. Al we om 7u00 naar boven lopen voor het ontbijt is het daar leeg en verlaten. Dat wil zeggen: er ligt iemand te slapen op een bank, helemaal ingepakt in een deken. We vermoeden al dat dit onze 'kok' is, maar voor het zelfde geld is het gewoon iemand die hier een nachtje mag slapen, dus besluiten we hem niet te wekken, maar ook niet zachtjes te doen. Als er om 7u10 nog niemand is, loop ik naar de receptie. De receptionist belt eerst intern naar het dakterras. Intussen loop ik weer naar boven. Als er niemand reageert op het toestel, gaat een mobiele telefoon af bij de slapende man, die nu wel wakker wordt. Een paar seconden nadat hij opneemt, kijkt hij ons verschrikt aan en staat op. Even later komt de thee en weer wat later het ontbijt, met excuses. Wij zitten er niet zo mee, want we hebben nog tot 8u00 de tijd. Op dat moment lopen we naar de lobby, waar Abu weer op ons zit te wachten.

Gisteren had Abu ons al vertelt dat hij zou proberen om contact te leggen met de antiquiteiten inspecteur van Qena, de provincie waar alle vandaag te bezoeken monumenten zich bevinden. Deze connectie komt natuurlijk zeer van pas bij het bezoeken van normaliter gesloten monumenten. Gelukkig slaagt Abu erin de inspecteur mee te krijgen. Dat wist Hamada, eigenaar van het hotel, ons gisteravond al te vertellen toen hij ons kwam verwelkomen. In Shanhur, de eerste site van vandaag, stapt de inspecteur in en met z'n vieren rijden we door het stadje, tot we uitkomen bij een groot hoog ommuurt terrein. Het ijzeren hek zit op slot, maar de inspecteur opent hem voor ons. We zijn dus direct al erg blij met zijn medewerking, want anders waren we hier nooit in gekomen. De muur is veel te hoog om overheen te kijken en door het hek zelf is slechts een klein stukje van de tempelruïnes te zien. Het terrein wordt bezet door de ruïnes van een Romeinse tempel voor Isis.

In 2010 is hier nog epigrafisch onderzoek verricht door Swansea University en Katholieke Universiteit Leuven. Er is veel te zien! Mooie reliëfs die helaas sterk aan verwering door grondwater en andere elementen blootgesteld staan en zichtbaar afbrokkelen. Een trap loopt naar het dak, vanwaar we een prachtig uitzicht over de tempel en het omliggende terrein hebben.

Laatst aangepast op donderdag, 02 juni 2011 21:16
 
Dag 9 - 11-05 - Naqada, Ombos, Dendera PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Bjorn Koopmans   
woensdag, 11 mei 2011 23:08

Deze nacht slaap ik zo lekker dat ik gewekt wordt door het kloppen op de deur van Sandra, om aan te geven dat het tijd is om te gaan ontbijten. Blijkbaar ben ik stomweg door m'n wekker heen geslapen. Gelukkig heb ik het meeste de avond ervoor al voorbereid, dus even later ben ik gewassen en gestreken op het dakterras voor het ontbijt en staan we beide stipt 7u30 beneden in de lobby, waar Abu, onze chauffeur, al klaar zit. We zeggen elkaar vriendelijk gedag en ik help hem herinneren aan onze eerdere tochtjes naar Toth heuvel, Moalla, Gebelein, etc., in 2009. Even later zijn we met z'n drieën op weg in zijn comfortabele 16-persoons microbus.

Vandaag bezoeken we een aantal sites op de westoever ten noorden van Luxor. Als eerste stoppen we bij enkele rotsgraven uit de vroege 18e dynastie te Naqada. Naqada is min of meer de bakermat van de Egyptische beschaving en er zijn hier dus vooral vele predynastische graven te vinden, maar hoewel we duidelijk over heel veel putgraven lopen, ben ik er niet zeker van dat deze uit die tijd stammen. In de 18e dynastie rotsgraven zijn hier en daar nog sporen van kleurige decoratie zichtbaar, maar je moet erg goed kijken. In enkele graven zijn nog schijndeuren in reliëf te zien. 

In de omgeving lopen we langs en over verschillende rotsgraven, waarvan sommige duidelijk uit het Oude Rijk stammen, maar van de meeste is zo goed als niets meer over of compleet gevuld met puin. Abu laat zich door een toegesnelde lokale vriend vertellen dat ze dit expres doen om te voorkomen dat de overheid het land claimt als archeologische site. Het is een lastig dilemma. Enerzijds begrijp ik de beweegredenen van de landeigenaren heel goed en zou in hun plaats misschien hetzelfde doen. Maar anderzijds gaat het mij erg aan het hart dat op deze manier zoveel kennis en wetenschap verloren gaat.

Laatst aangepast op donderdag, 02 juni 2011 21:04
 
Dag 8 - 10-05 - Treinreis naar Luxor PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Bjorn Koopmans   
dinsdag, 10 mei 2011 22:32

Omdat we vandaag erg vroeg wilden uitchecken, hebben we gisteravond de rekening vast voldaan. Uiteraard vormde het vinden van wisselgeld weer voor een uitdaging. Ook hadden we vast geregeld dat we het ontbijt om 6u00 op de kamer zouden krijgen.
Na een bijzonder korte nachtrust sta ik gebroken op, net als mijn wekker het bijna op wil geven. Uiteraard is er om 6u00 geen ontbijt aan de deur, dus bel ik om 6u10 de roomservice, die me vertelt dat de ontbijtdozen beneden staan, maar hij wil ze wel naar boven brengen. Enkele minuten later staat de man aan onze deur met voor elk een kleine taartdoos (standaard verpakkingsmateriaal in Egypte). Op Sandra's vraag waar de thee is, zegt de man dat we die beneden kunnen krijgen. Dus pakken we maar al onze spullen, inclusief taartdoos en togen naar beneden. In de lobby drinken we thee en leveren de sleutels in. We hadden gepland 6u30 te vertrekken, maar dat wordt Egyptische tijd: 6u45. Eenmaal volledig bepakt en bezakt buiten negeren we alle taxi's rondom het hotel en nemen de eerste de beste taxi die langs rijdt en een meter heeft, tot grote consternatie van de andere taxichauffeurs. Onze chauffeur lijkt me te begrijpen als ik zeg dat we naar el-Giza Station willen, maar eenmaal in de auto blijkt hij het woord 'station' niet te kennen. Ik zoek het op in mijn taalgidsje (voor het eerst gebruikt!), maar ook dat lijkt niet te helpen. Met wat handen- en voetenwerk en het geluid van een trein komen we er uit en leren we er alle 3 weer een nieuw woord bij. Het verkeer in Giza is zoals gebruikelijk moordend en de kettingrokende chauffeur lijkt dit aan te grijpen als argument om vreselijk om te rijden. Ik weet niet meer hoeveel U-bochten hij gemaakt heeft, maar toen hij de Nijl overstak vroegen we hem toch waar we in vredesnaam heen gingen. Mogelijk bracht hij ons naar Ramses Station, het hoofdstation van Cairo. Dat bleek gelukkig niet het geval en 45 pond later arriveren we bij el-Giza Station.

Wetende dat we geen treinkaartjes kunnen krijgen als buitenlander, lopen we quasi nonchalant naar de ingang van het station. Daar worden we onmiddellijk tegen gehouden dor een politieagent. Hij vraagt ons om onze kaartjes, maar ook als ik hem uitleg dat we die aan boord willen kopen geeft hij geen strobreed toe en verwijst ons naar het ticketoffice. Ietwat ontgoocheld lopen we daar naartoe. Een man vóór het loket vraagt ons naar onze bestemming en lijkt ons te helpen, maar loopt even later met zijn eigen kaartje weg. Een andere man is behulpzamer en fungeert als tolk. Ook al is deze balie specifiek voor buitenlanders, de man achter de balie lijkt geen Engels te begrijpen. Onze 'tolk' vertelt ons dat er geen kaartjes beschikbaar zijn, maar dat we gewoon aan boord kaartjes moeten kopen.

Laatst aangepast op dinsdag, 10 mei 2011 23:11
 
Dag 7 - 09-05 - Lisht, Meidoem(!) PDF Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Bjorn Koopmans   
maandag, 09 mei 2011 21:56

Ook vandaag is Sabri ruim op tijd: 7u45. Enkele minuten later zijn we op weg; een verbouwereerde taxichauffeur achterlatend die ons zijn diensten aanbiedt toen we het hotel uitliepen. Lisht is het eerste doel van vandaag en zelfverzekerd gaat Sabri op weg. Helaas weet hij niet de weg via de desert road, dus moeten we over matig begaanbare provinciale wegen. Dat kost veel tijd en is erg vermoeiend rijden, maar geeft ons veel om te zien onderweg. Het is verbijsterend wat er in Egypte op de weg wordt toegelaten. Als het meer dan één wiel of poot/been heeft, is het op de weg te vinden. Af en toe moet ik mijn adem inhouden als een grote, oude truck ons met rotvaart tegemoet komt en wij nergens heen kunnen, maar zoals al het verkeer in Egypte geldt ook hier: insh'allah (als God het wil) gaat het altijd goed. De plaats Lisht hebben we snel gevonden, maar als de wegen steeds smaller en slechter worden vraagt Sabri steeds vaker de weg. Mijn GPS vertrouwt hij voor geen cent; hij lijkt niet te begrijpen dat dit apparaat 1000x nauwkeuriger is dan de meestal onbetrouwbare aanwijzingen van Egyptenaren. Overigens zijn de piramides van Lisht al op kilometers afstand te zien, maar om er te komen is een heel ander verhaal. Als we een piepklein dorpje inrijden komen we de man tegen die Sabri de vorige keer ook geholpen heeft om de piramides te bereiken. Hij stapt in, gaat naast mij zitten en hij leidt ons door een wirwar aan piepkleine steegjes waar de mensen welhaast nog harder schrikken van onze auto dan de ganzen, geiten en kippen. Na het dorpje lijken we tegen een hoge muur op te rijden, maar door een grote bres rijden we zo de woestijn in. De gammele auto is hier absoluut niet op gebouwd, maar het gaat prima. Vlak voor de piramide van Amenemhat I stappen we uit en volgen de gedistingeerde man in een rondje om het gevaarte.

Sorry, you have not enough rights to view this image.

 
<< Start < Vorige 1 2 Volgende > Einde >>

Pagina 1 van 2