Zoeken

Willekeurige foto

Egypt Ring

Deze website maakt deel uit van Egypt Ring.
This website is part of Egypt Ring.

Egyptereis voorjaar 2009
Dag 8: 9-4-2009 PDF Afdrukken E-mailadres
vrijdag, 10 april 2009 16:19

Ik was weer te vroeg wakker. Na het ontbijt (weer een buffet vandaag), zijn we om ca. 8:45 vertrokken naar de oostoever. De ferry was net vertrokken, dus gingen we in op een aanbod van een prive bootje voor dezelfde prijs.
Ine ging naar de Luxortempel, de rest naar het Mummificatiemuseum. Opvallend was dat het zeer recent gevonden mummificatiebed uit KV63 en 2 van de kussens uit hetzelfde graf hier al te zien waren!

We waren om 9:50 al zo'n beetje klaar met kijken. Dus hebben we nog wat gedronken in het Sindbad restaurant, waar we eerste avond gegeten hadden. Heerlijk rustig. Sowieso is het vandaag rustig in Luxor.

Voor we op de ferry stapten, liepen we door een flinke samenscholing van kinderen (99% meisjes) met spandoeken. Ze riepen en zongen in koor en gingen op elkaar schouders zitten, terwijl ze de toegang tot de ferry deels blokkeerden. Het leek dus wel een demonstratie, maar we zijn er niet achter gekomen waarvoor.

Eenmaal terug, legde ik de laatste hand aan het inpakken en ben ik nog wat gaan lezen op het dakterras.
Om 11:45 stond het taxibusje al klaar. Aankomst op Luxor Airport ca. 12:45. Inchecken e.d. verliep erg soepel.
Ca. 13:20 bevonden we ons in de tax free zone. Daar heb ik wat gegeten en een boek over geologie in Egypte gekocht.
Rond 14:45 zijn we naar de Gate gelopen en na een kort wc bezoek konden we al instappen.

Het vliegtuig vertrok ruim voor tijd (ca. 15 min te vroeg) en kwam ook snel aan, na een korte, mooie (uitzicht over de Oostelijke Woestijn) en soepele vlucht.
Zelfs het verblijf in de wachtruimte van Hurghada duurde maar een kwartiertje! Niettemin duurde het instappen erg lang, vooral omdat het vliegtuig helemaal vol zit. Geen plekkeuze dus, maar we zitten bij de nooduitgang, dus heel erg is dat niet.
De vlucht duurde uiteindelijk zo'n 5 uur, iets korter dan gepland. Helaas landden we op de Polderbaan, waardoor we nog veel tijd waren met taxien. Ook moesten we nog een heel eind lopen naar de bagagehal, maar eenmaal daar kwamen onze tassen toevallig net voorbij. Al met al was ik, dankzij mijn ouders (die me afhaalden), zo'n 00:15 thuis.

Het einde van een korte, maar unieke reis. Ik heb vrijwel alleen maar 'onbekende' monumenten mogen bekijken en ondanks de activiteiten, maar vooral de hitte, toch nog van rust en gezelschap kunnen genieten!

Laatst aangepast op maandag, 15 februari 2010 00:26

Dag 7: 8-4-2009 PDF Afdrukken E-mailadres
woensdag, 08 april 2009 18:48

De wake-up call kwam om 4:30. Beneden stond thee klaar, maar we moesten om 4:50 al in het busje stappen dat ons naar de vertrekplaats zou brengen. Niettemin reed deze naar de oever en bleef staan wachten. Niet begrijpend vroegen we de chauffeur waar we op wachtten. Hij begreep echter geen Engels en vroeg een Egyptische passant om te tolken. Deze man vertelde ons zodoende dat we moesten wachten op de andere ballonvaarders en de piloot. Deze kwamen na ca. 10 min per bootje. Ze propten zich allemaal in ons busje en we reden weg. Startplaats bleek vlak voor het Ramesseum te zijn. Vele ballonnen stegen hier op. Toen onze ballon eenmaal overeind stond, stapten we in. De Amerikanen (1 man en een stuk of 8 dames) waar we ons busje mee gedeeld hadden, stonden aan 1 kant en wij aan de andere kant. Om 5:30 stegen we op. Dat ging uitermate soepel. Helaas bleek al gauw dat de wind verkeerd stond: richting het oosten, waardoor we weinig van de monumenten zouden zien. De vlucht verliep erg soepel, maar dus wel de verkeerde kant op. We hebben alleen het Ramesseum, Medinet Heboe en Kom el-Hettan min of meer gezien. Niettemin een erg leuke ervaring! Vlak voor de Nijl leken we te gaan landen, naast een andere ballon, maar blijkbaar lukte dat niet, dus stegen we vlak boven de grond weer op en vlogen de Nijl over. Normaal duurt een vlucht 30-45 minuten, maar door deze noodgedwongen omweg duurde onze vlucht uiteindelijk 1:15! We landden in een akker met pas ontkiemde plantjes. De groundcrew rende ons door drassige akkers achterna en waren tot de knieen in modder bedekt.

De landing (6:45) ging gepaard met wat schrapen over de grond, maar uiteindelijk bleven we wel overeind.

Het neerlaten van de ballon ging opmerkelijk snel en na een paar minuten was de ballon al zo goed als opgeruimd. Pas na landing wilde de piloot (overigens een flauwe grapjas) kwijt dat we op 1500 voet hadden gevlogen.

Het duurde een hele tijd (zeker 15-20 min) voordat we weg konden, omdat de eigenaar van de akker helemaal uit z'n dak ging. Volgens de piloot wilde hij teveel geld voor de schade die we gemaakt hadden, maar wij voelden ons nogal schuldig.

Eindelijk, om 8:10, waren we weer terug in het hotel. Na een korte opfrissing namen we deel aan het ontbijt dat voor de verandering uit een buffet bestond. De dames gingen om 9:30 naar de graven van de edelen. Hans en ik besloten uiteindelijk hetzelfde gebied te verkennen, maar dan alleen bovengronds. Nu de dorpjes bijna geheel weggevaagd zijn, ziet het terrein er weer heel anders uit en 'duiken' ineens allerlei graven op.

Om 9:50 vertrokken we op de fiets. We hielden onderweg uitgebreid halt bij Kom el-Hettan. Uiteindelijk zetten we de fietsen neer tegenover het Ramesseum en liepen kris kras door Sjiech Abd el-Qoerna en Assasif. We vonden o.a. de facade van het graf van een vizier van Toetmoses III. Erg mooi, maar zwaar beschadigd. Ook bezochten we het Qurna Discovery Museum. Een klein, maar schattig museum, met feitelijk alleen platen met informatie.

Via Assasif liepen we terug naar de fietsen, en fietsten terug naar het hotel.

Rond 14:00 lunchten we op het dakterras.

De bedoeling was dat we 's middags naar Karnak zouden fietsen om te proberen het Moet district en de Gempa-aton in te komen. Hans zei hier echter geen fut meer voor te hebben. Ik had dit eigenlijk ook niet meer, dus hebben we de fietsen maar ingeleverd en zijn we ons weegs gegaan.

Vanavond is ons 'afscheidsdiner'. Morgenochtend brengen we nog een bezoek aan het kleine Mummificatiemuseum. 's Middags vliegen we terug naar huis!

Laatst aangepast op maandag, 15 februari 2010 00:26

Dag 6: 7-4-2009 PDF Afdrukken E-mailadres
dinsdag, 07 april 2009 19:19

Ik was rond 5:00 uur al wakker. Het is zo nu en dan zelfs bewolkt en het waait flink.

Om 9:00 zijn we naar de oostoever vertrokken (op Marja na), om te pinnen en de boekenwinkels Gaddis en Aboudi te bezoeken. Hier heb ik dit keer slechts 1 boek gekocht! Daarna volgde een korte stop bij de Fare Trade winkel, die blijkbaar tegenwoordig tegenover de moskee zit.

Toen ik, terug in het hotel, op m'n bed ging zitten en weer opstond, merkte ik dat ik aan het vbed vast bleef plakken. Blijkbaar had ik een flinke klodder kauwgom aan m'n broek! In Europa verwacht je zoiets, maar hier Na een kwartier schrobben heb ik het meeste weten te verwijderen. Daarna heb ik zitten lezen tot m'n kleding weer een beetje droog waren.

Om 14:10 vertrokken we in Aboe's busje naar het dal der Koningen, nadat Marja onze tickets had herbevestigd en Rita de ballonvaart geregeld had.

Eenmaal in het Dal der Koningen splitsten we ons (bij wijze van toeval) op in groepjes van 2. Hans en ik gingen eerst naar KV1 (Ramses VII). Aanvankelijk was het daar erg rustig, maar al snel stroomde het kleine graf vol toeristen.

Daarna zijn we naar het centrale deel van het Dal gelopen en hebben uitgebreid naar de vele opgravingen gekeken. Er is veel veranderd hier! Via het Rest House langs het graf van Ramses I gelopen en langs Toetmoses IV en Montoeherchopesjef, om wat andere graven te identificeren. De wind steekt inmiddels op en zand en stof vliegt om je oren. De zon is nauwelijks meer te zien door de vele wolken.

Uiteindelijk zijn we het graf van Ramses IX ingedoken. Daar waren we aanvankelijk ook alleen, maar ook hier stroomde het al snel vol toeristen.

Toen we hier uit kwamen (ca. 16:30), zagen we Rita en Marja naar de opgravingen kijken. Zij waren uit het graf van Seti II gegooid omdat het bijna tijd was. Samen zijn we nog naar KV2 gegaan (Ramses VI dacht ik). Daar konden we niet al te lang meer rondkijken. Om 16:45 zijn we er uit geschopt. Terug bij de ingang van het Dal stond Aboe op ons te wachten.

Straks gaan we nog dineren in het Tout Ankh Amen restaurant, waar we van de week zo heerlijk gegeten hadden.

Morgen heel vroeg op voor de ballonvaart! Hopelijk is het weer dan verbeterd.

Laatst aangepast op maandag, 15 februari 2010 00:30

Dag 5: 6-4-2009 PDF Afdrukken E-mailadres
maandag, 06 april 2009 19:35

Door de warme nacht was ik om 4:00 uur al wakker. Vertrek om 6:00 uur.

Om 6:22 vingen we aan de rand van het nieuwe dorp New Qurna aan met onze looptocht naar de top van de Thot-heuvel, de hoogste heuvel in de omgeving, met de ruines van een tempel en een schitterend uitzicht over de woestijn en het Nijldal.

We hebben een stuk omgelopen, maar kwamen toch op het goede pad uit. Steil, losse stenen, soms gevaarlijk, maar wel te doen. De temperatuur is nog goed, want is staat een waterig zonnetje en een langzaam optrekkende mist in het Nijldal. Ook staat er zo nu en dan een koel windje.

8:10 Aankomst bij de tempel op de top van de heuvel, na een flinke klimpartij. Op de top in de schaduw van de pyloonresten zijn we wat op adem gekomen. Het is 31 gr in de schaduw, 38 gr in de zon.

We hebben uitgebreid rondgekeken en zijn weer aan de afdaling begonnen om 9:44, nadat ik Aboe (onze chauffeur) een sms had gestuurd om dit aan te kondigen.

De afdaling was zwaarder dan ik had verwacht. Het was 42 gr in de zon, nergens schaduw en het pad was duidelijk te volgen, maar vol los liggende stenen, vaak steil en soms gevaarlijk. Eenmaal terug in de wadi was het nog een hele kunst om de helling te nemen waar New Qurna op gebouwd is. Uiteindelijk om 10:50 via omwegen, via de vuilnisbelt de schaduw van een stel huisjes in aanbouw bereikt, onder veel verbaasde blikken van de dorpelingen. Toen we weer wat fut hadden, zijn we het dorp ingelopen in de richting van Aboe. Die stond al klaar met het busje. We waren doodmoe en oververhit, dus erg dankbaar stapten we in.

We reden direct door naar een nieuw tentje (Happy Habou), vlakbij de Medinet Haboe tempel, waar we ons even opfristen in de redelijk schone wc en te goed deden aan elk 2 heerlijke lemonjuice.

Toen we weer wat bijgekomen waren, reden we naar een voor ons totaal onbekend tempeltje, voorbij Malkata. Het zou gaan om een Isistempel, die nu de naam 'Deir Shalwit' ('Tempel van de Dame') draagt.

Het bleek een flinke rit naar het Isistempeltje, maar zeker de moeite waard! Het heiligdom staat nog overeind, evenals een deel van de propyloon. Helaas was het hek dicht, maar door het hek heen was veel te zien. Een paar jaar geleden woonde iemand in de buurt met de sleutel, maar tegenwoordig is die in handen van de SCA. Met veel schoonmaakwerk en de nodige opgravingen is hier nog iets heel moois uit te halen! De decoraties zijn uit de ptolemeeentijd. Een spectaculaire vondst wat mij betreft!

Gedurende dit bezoek werden we gestalkt door een groep kinderen die pennen of bakshees wilden hebben. De hoofdman van het dorp (en grootvader van veel van deze kinderen) en Aboe deden van alles om ze op afstand te houden, maar het werkte nauwelijks. Toen we klaar waren met rondkijken (ca. 13:00), kregen we thee aangeboden van de hoofdman.

Op de terugweg maakten we nog een stop bij een ommuring. Daar binnen bleken de resten van vissencatacomben te vinden, die nu de naam Kom el-Samak dragen. Aboe vertelde dat de Japanners die ook aan Malkata hebben gewerkt, ook hier opgravingen verricht hebben.

Na hier even rondgelopen te hebben, reden we door naar de andere kant van Thebe, naar el-Tarif. Daar zouden we de Ouderijks graven van el-Sas (?) bezoeken. Helaas bleken deze bijna geheel verdwenen onder een recent gestorte laag steengruis en zand, en een heleboel vuilnis. Onder grote belangstelling van een stel kinderen (hoe kan het ook anders) klommen we door de abrie met graven en zuilen. Er was in feite niets te zien, maar het was wel leuk om gezien te hebben.

Het was inmiddels ca. 14:00 uur, en we hadden het wel gehad voor vandaag, dus zijn we terug gereden naar het hotel. We namen afscheid van Aboe en spraken af om even gauw op te frissen en dan op het dakterras te gaan lunchen. Na deze lunch ging ik naar mijn kamer om te douchen en uit te rusten. Een telefoontje van Rita leverde een gezamenlijke dinerafspraak van 19:00 uur op. Gezien de zandstorm die momenteel over Luxor trekt, besloten we de ballonvaart voor morgen een dag op te schuiven.

Laatst aangepast op maandag, 15 februari 2010 00:32

Dag 4: 5-4-2009 PDF Afdrukken E-mailadres
zondag, 05 april 2009 16:50

Het was een zeer warme nacht; toen ik ging slapen om 23:30 was het 28 graden in de kamer. Bij opstaan slechts 1 graad koeler. Na het ontbijt en snel regelen van de fietsen, vertrokken we. Mijn fiets had een los stuur, een veel te laag zadel en een half lekke achterband (die ik helaas te laat ontdekte), maar ik ben er toch op vertrokken.

Bij Deir el-Bahri tickets gekocht voor de Assasif graven bij het gloednieuwe Visitor center, die we eerst even bekeken hebben. Daar viel alleen een maquette en wat oude foto's te zien. Zelfs geen winkeltjes te zien. Het was er wel aangenaam koel.

Eenmaal bij het graf van Pabasa kwam de opzichter al snel aangehold. Het was dezelfde man als vorig jaar. Hij liet ons binnen en zodra wij onze camera pakten zei hij dat hij hier eerst een deal over wilde sluiten met ons. Uiteindelijk kwamen we er uit en dus hebben we uitgebreid gefotografeerd, en natuurlijk rustig rondgekeken.

Toen naar het graf van Cheroe-ef. Daar waren de arbeiders die de muren schoonmaakten aan de siesta. Het resultaat van hun werk zag er schitterend uit. Om verschillende redenen hebben we hier geen foto's gemaakt. Daarna was het graf van Anchhor aan de beurt. Ook hier hebben we geen foto's gemaakt, maar wel uitgebreid rondgekeken.

Terug bij het Visitor center was het inmddels onvoorstelbaar druk. Zeker 60 toerbussen en een eindeloze stroom toeristen en gidsen. We waren niet lang binnen toen we besloten naar het hotel/restaurant Marsan te fietsen en Hatsjepsoet over te slaan vanwege drukte en hitte. Het was inmiddels 11:15.

Eenmaal bij Marsam zijn we neergeploft in een verder lege tuin en hebben wat gedronken. In de schaduw was het 37 graden, in de zon 42!!! We waren dan ook lam van de hitte. 'Composteren', zoals we het op dat moment noemden, mede omdat we gepest werden door een leger van hele kleine beestjes.

Na deze pit stop, zijn de dames zijn naar Medinet Haboe gegaan. Ik besloot terug te gaan naar het hotel. De hitte werd me te veel.

Helaas bleek mijn fietsband nu helemaal leeg. Gelukkig zit op de hoek bij Marsam zo'n mannetje die fietsen repareert. Die kwam meteen uit de verte aangerend toen hij mij zag staan voor z'n bordje 'fix bike here'. In mum van tijd had hij de band geplakt met wat oude gereedschappen en een vieze lap. Over het vernietigen van het nabij gelegen Qoerna dorp en het 'alternatief' New Qurna had hij het volgende te zeggen: 'If someone takes away everything and gives you a palace, but no job or money. How good is that palace to you?' Hij vertelde dat hij veel mensen uit het dorp kent die alleen een koe of een schaap bezitten, maar die kunnen ze niet houden bij hun nieuwe huizen. Zelfs geen kippen. Hoe kunnen ze dan overleven? Toen hij klaar was, liet hij mij beslissen wat ik wilde betalen, waarop ik hem LE 20 gaf. Hij dankte Allah en zoende het smerige briefje, dus ik ga er van uit dat het meer dan genoeg was.

Terug fietsend op een volle achterband ging aanzienlijk prettiger. Niettemin was ik blij dat ik terug was bij het hotel, waar ik ca. 13:15 aankwam. Na wat rommelen ben ik naar het dakterras gegaan waar Hans ook zat. Daar hebben we wat gegeten, gelezen en (k tenminste) getypt. Tijdens onze lunch zette men de sproeiers aan die aan de (op volle toeren draaiende) ventilatoren bevestigd zaten! Dus hoewel we overdekt zaten, moesten we onze lunch in hevige wind en regen eten! Het is inmiddels 15:44 en zelfs in de schaduw met een enorme ventilator op me gericht nog veel te warm.

Laatst aangepast op maandag, 15 februari 2010 00:34

Dag 3: 4-4-2009 PDF Afdrukken E-mailadres
zaterdag, 04 april 2009 23:39

Om 8:10 vertrokken met Hans en Ine naar de oostoever. Bij Luxortempel ben ik tickets gaan halen voor Tod en Moalla. Vlak voor ik wilde betalen, vroeg de man in het tickethokje of we er nu naar toe gingen. Ik zei ja, en hij ging uit z'n stekker! Schreeuwen naar Aboe (onze chauffeur) en een bewaker. Hij kwam er zelfs voor uit z'n hokje. De reden is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar even later liep hij weer terug en bood 2x zijn excuus aan.

Aankomst in el-Tod om 9:10. Rustig rondgestruind. Best een mooie (Montoe)tempel, en goed verborgen!

In Moalla hebben we eerst het graf van Anchtifi gezien. Erg mooi! We mochten er uitgebreid foto's maken en kregen er zelfs heerlijke muntthee geserveerd, met verse muntblaadjes. Toen naar het graf van Sobekhotep. Klein en gevaarlijk met de 3 grote schachten, maar wel leuk. Toen de bonusronde: links bovenlangs Anchtifi hebben we nog 3 graven gezien, waarvan 1 nog sporen van decoratie had, waaronder een leuke schildering van een broodbakker, en een ander graf 5 originele houten lijkkisten bevatte!

Rond het middaguur aankomst bij Esna tempel. Rustig om de (Chnoem)tempel heen gelopen en er in. Helaas waren ze nog maar net begonnen met het schoonmaken van het plafond. Er was maar 1 andere toerist (onze eerste vandaag!), dus heerlijk rustig.

Om 13:25 waren we terug bij het ticketoffice van de tempel, waarop Aboe ons tegemoet kwam rijden. We stapten in om een volle cirkel te draaien met de bus en meteen weer uit te mogen stappen!

Daar, langs de Nijlcorniche dus, hebben we vlakbij een coffeeshop onze lunch-taartdozen geopend en de inhoud tot ons genomen, onder het genot van vrij bittere thee. Daarna weer terug in het busje, op weg naar Gebelein aan de westoever.

Aankomst Gebelein om 14:50. Aboe kende de opzichter, dus die was zo vriendelijk ons rond te leiden. Letterlijk, want we reden om de oostheuvel (Gebelein= 'de Twee Heuvels') heen en liepen het laatste stukje door een bananenplantage. Erg leuk. Bij een gat in de heuvel naast ons werd ons verteld dat we naar boven moesten klimmen. Kort, maar erg steil. Het gat bleek een klein graf met een kleine voorkamer een grotere grafkamer met achterin een nisje. Geen schacht. Decoratie was vrijwel geheel verdwenen, maar hier en daar was nog wel iets te zien, zoals een relief van de godin Hathor. Heel bijzonder!

Eenmaal weer beneden liepen we een stukje terug en leidde de opzichter (nu zonder Aboe) ons over de oostheuvel heen, op de voet gevolg door een publiek van zo'n 6 a 7 nieuwsgierige jongetjes. Bovenop de heuvel is een prachtig uitzicht over de Nijl. En natuurlijk restanten van een Hathortempel en het fort van Mencheperra, waar we inderdaad veel tichelstenen met zijn cartouches zagen liggen.

Weer terug bij ons busje zijn we langs de westheuvel gereden, waar we een hoop gaten zagen, maar waarvan Aboe zei dat er niets te zien valt.

Toen naar Armant gereden. We wisten al dat we de tempel niet konden bekijken i.v.m. de opgravingen door een frans team, dus zijn we alleen heeeeel even gestopt, uitgestapt en wat foto's gemaakt over de hoge muur die om de tempel liep. Later nog even vanuit bus wat foto's gemaakt (drielandenpunt!).

Aankomst bij het hotel om ca. 17:00. Gedoucht, gegeten, de dag doorgenomen met de dames die niet mee waren met dit tripje en toen naar bed! Morgen 7:30 vertrek naar Assasif, Hans gaat dit keer niet mee.

Laatst aangepast op maandag, 15 februari 2010 00:37

Dag 2: 3-4-2009 PDF Afdrukken E-mailadres
zaterdag, 04 april 2009 00:10

Na een redelijk goede nachtrust toch tamelijk vroeg opgestaan en dus was ik als eerst op het dakterras voor het ontbijt. Ik heb wat gelezen met een kop thee erbij tot de reisgenoten binnen druppelden en we aan het ontbijt begonnen. Omdat Hans al veel te laat was voor het afgesproken ontbijt-tijdstip, heb ik op tot 3x toe hard op de deur van zijn kamer geklopt. Geen reactie. In overleg met de groep bij de receptie om masterkey gevraagd, nog een keer geklopt en uiteindelijk maar ingebroken. Meteen werd hij wakker! Hij had zich dus verslapen (oordopjes). 11:00 vertrokken naar Karnak. Het is nu al erg warm in de zon.

Voor de ingang van Karnak Plaza werden we weggestuurd. We moesten omlopen via het parkeerterrein omdat de ticketoffice zogenaamd daar zat. NIET DUS. Enorm eind omgelopen om uiteindelijk gewoon bij de normale ticketoffice aan te komen waar we dus vlak bij hadden gestaan! *zucht* welkom in Egypte!

Na een korte wandeling langs de pas gevonden steiger van Taharka de gigantische Amontempel betreden. In het eerste hof afgesproken dat we om 14:00 verzamelen bij 'colatempel'. Hans en ik zijn in het eerste hof vrijwel direct de hoofdtempel uitgelopen, langs het openluchtmuseum en langs de Osiriskapellen gewandeld: eerst Osiriskapel van Amasis en Nitokris. Binnen geweest en uitgebreid bekeken. Toen langs Osiris Wennefer Neb-djefaoe en langs Osiris Neb-anch (van albast gemaakt). Allebei niet toegankelijk. Daar werden we gesommeerd door een bewaker op de omheiningsmuur bij de Ptahtempel om naar hem toe te komen. Hij wilde ons het Sechmet beeld laten zien in de ptahtempel die nu afgesloten is vanwege onderzoek door het Franse CFEETK. Omdat we die al kenden wilden we daar nu geen bakshees voor betalen, dus liepen we naar de poort van het Montoecomplex daar vlakbij. Toen hij door kreeg dat we die wel wilden zien, werden we toegelaten! Dit is absoluut verboden terrein en wij waren er dus nog nooit geweest.

Eerst langs de moderne kantoortjes die gebouwd zijn tegen de zandstenen poorten van het complex. Langs een prachtig roodgranieten (?) beeld van Amenhotep III. Pas gevonden! Toen naar de voorzijde van de Montoetempel. Via de as naar het hoofddeel van de tempel gelopen, links er langs, er even opgeklommen en een stukje binnen bekeken (waaronder enorm albasten blok). Toen terug en bakshees betaald aan 3 man, maar direct daarop door via een omweg langs linker (westelijke) buitenmuur naar de enorme toegangspoort aan de noordzijde. Even er voor gestaan en bakshees betaald aan de opzichter van dat stuk terrein. Via een iets directere route terug naar de poort naar het Amoncomplex. Heel veel foto's gemaakt. Eenmaal binnen moesten we van de bewaker toch nog de Ptahtempel bekijken, maar ik zei al direct tegen hem: ok, but no more bakshees! Dat was akkoord en hij hield zich er ook aan. De Ptahtempel was inderdaad nu helemaal afgesloten, maar wij werden binnen gelaten. Via de trap zelfs nog op het dak geweest met prachtig uitzicht over het Amoncomplex.

Daarna gingen we weer terug naar de Amontempel. Daar in de schaduw even de gelopen route doorgenomen en toen naar de 'colatempel' gelopen. Aldaar wat gedronken (DUUR; duurder zelfs dan in Nederland!) en om 15:10 waren Hans en ik op weg naar de Osiris van Koptos kapel, helemaal in het oosten van het Amoncomplex. Ook Franse opgraving, dus van achter de afzetting bekeken. Daarna door de as van de Amontempel door de zuilenhal naar de uitgang gelopen. Daar zaten de dames net te wachten (16:50). Hans en ik gingen vast naar buiten en zijn naar de zeer recent gevonden Romeinse baden gelopen aan noordkant voor de eerste pyloon. Uiteindelijk met z'n allen in 1 taxi naar de ferry gebracht.

Na geld pinnen en water kopen terug naar het hotel. Heerlijk gegeten in het hotel! Lang nagetafeld, wat zaken geregeld voor morgen en foto's voor Ine overgezet op USB stick. Nu zit ik op mijn kamer dit verslag te typen. Lang leven draadloos internet! Morgen 8:00 vertrek. Armant gaat helaas niet door, maar Aboe, de chauffeur, weet misschien nog wel een graf te bezoeken die normaal niet te bezoeken is en anders doen we de tempel van Esna aan. We zullen het gaan zien morgen!